روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد - شماره 3921

دوران مطالبه گری

 فرشید خاکی- انتخابات تمام شد. وعده ها داده شدند و مردم انتخاب خود را کردند. از فردای سکانداری رئیس جمهوری جدید ، دوران مطالبه گری جدید مردم نیز آغاز می شود.
مردم ابزاروهدف توسعه هستند.اما قدرت،منابع ومنافع آنهامتفاوت است وچنانچه دولتی بخواهد کارآمد باشد بایدنماینده وپاسخگوی همه آنان باشد. در حکمرانی خوب بین سه رکن اصلی دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی ارتباط نزدیکی وجود دارد با ورود شهروندان یا به مفهوم سازمان یافته تر آن، جامعه مدنی، به عرصه تصمیم گیری و سیاستگذاری، جریان اداره کشور از یک نظام اقتدارگرا و آمرانه به فرایندی مردم سالار و مشارکتی تبدیل خواهد شد. آزادی های بیان،انجمن ها،گردهمایی های صلح آمیزوحقمشارکت در امور عام از جمله حقوقی اندکه امکان بسیج مردمی را برای برآوردن تغیرات مثبت فراهم می کند.آزادی بیان در برگیرنده هیچ یک از ما به شمول دولتها به تنهایی به تمام واقعیت ها وبهترین . حق مطالبه ،دریافت وارسال هرگونه معلومات ونظریات می باشد نظریات را در اختیار نداریم وتمام دلایلی که مشکلی را که در صدد حل آن هستیم خلق کرده است را نمی دانیم.ما تنها وتنها می توانیم از دانش وخرد همگانی سود ببریم.بنابراین قبل ازاینکه تصمیمی بگیریم باید به صدای همه گروهها منجمله به صدای افراد بهحاشیه رانده شده گوش بدهیم.
مطالبه ‌گری بر پایه‌ای از مفاهیم عمیق دینی استوار است و در آن علاوه بر شناخت و بیان مشکل، به ارائه راه ‌حل و راهکار و تلاش برای رفع مشکل نیز پرداخته می ‌شود. با این حال، خط ‌مشی مطالبه‌ گری در کشور هنوز به صورت مشخص وجود ندارد. ضمن آنکه تحقق مطالبه‌ گری نیازمند در نظر گرفتن بایسته‌ هایی فردی، روشی، فرآیندی و دانشی است. از طرفی دیگر، برای جریان ‌سازی آن در سطح جامعه نیز باید راهکاری ارائه گردد.
مسئله مطالبه گری در رسانه بقدری حائز اهمیت است که اگر در ریل صحیح و برای گره‌گشایی در کار مردم حرکت کند می‌تواند مکمل خوبی برای ترمیم مشکلات متعدد در جامعه باشد. از سوی دیگر در تعاریفی که به عنوان نقش رسانه مطرح شده چنین برداشت می‌شود که رسانه صدای مردم است و این صدا، جز با مطالبه گری صحیح انعکاس پیدا نمی‌کند.
مطالبه داشتن و ابزار و پیگیری آن مطالبه گری نامیده میشود مطالبه گری به دنبال کمال و آرمانگرایی میباشد.مطالبه گر می تواند به هر طیف یا گروه یا هرحزب و جریانی باشد . هدف مطالبه گری رسیدن به جامعه آرمانگرا و قانون مند است که مهمترین ویژگی در جامعه و حکومت منطبق بر اسلام می باشد،که همه افراد در آن جامعه دارای حقوق و جایگاهی یکسان می باشند.طبق قانون موجود در اکثر کشورها و کشور اسلامی ما مطالبه گری از مسئولین و افراد با جایگاه های مختلف ، منعی در آن وجود ندارد. بلکه واجب شرعی و حکم الله است(امر به معروف و نهی از منکر) همچنین اکثر مسئولین بلند پایه آن را تایید،و رهبری جمهوری اسلامی ایران نیز بارها آن را تاکید نموده اند.به واقع مطالبه گری سبب رونق در جامعه می شود. رونقی که اکثر مسائل اقتصادی ، هنری ، سیاسی و... را در برمی گیرد . مطالبه گری سبب می شود تا تمامی افراد جامعه ، حس مشارکت پذیری در آنها تقویت شود و خود را نیز جزئی از بازوی نظارتی و شفاف سازی بدانند.زمانی که در جامعه مطالبه گری نهادینه شد ، به صورت غیرقابل باوری جامعه به سمت رشد و تعالی میل می کند . رانت و فساد ، دزدی ، اختلاس و کم کاری در نهادهای مختلف (چه حکومتی، چه دیگر نهادها) به حداقل می رسد چون ،مسئولین هر لحظه درحال رصد شدن توسط مخاطب خود هستند و کوچکترین لغزش مساوی است با درخواست مطالبه گری.
فواید و تاثیرات مطالبه‌گری را می ‌توان به سه سطح فرد، جامعه و نظام تقسیم ‌بندی نمود. در حوزه فردی این فواید شامل برکات دنیوی مانند بهبود عملکرد فردی، آرامش وجدان، ایجاد تحرک، خودسازی و سلوک معنوی و کسب برکات اخروی می ‌گردد. در حوزه جامعه، تلاش مسئولان برای آبادانی و رفع مشکلات، گسترش نشاط اجتماعی، افزایش آگاهی و بلوغ جامعه، اصلاح و تحکیم بنیان‌ های اجتماعی و تضمین ضریب امنیت جامعه از مهم ‌ترین تاثیرات و فواید مطالبه‌ گری است. همچنین همراهی ملت و کسب اعتماد اجتماعی برای تعاون با قوای حاکمه نظام، جلوگیری از تزلزل پایه‌ های توجیه ‌پذیری و معقول بودن نظام و مشروعیت ‌بخشی به آن از جمله مهم ‌ترین فواید و برکات مطالبه ‌گری برای نظام اسلامی است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه